WELCOME TO CERTIFICATE IN GERMAN LANGUAGE WEB PORTAL - IGNOU

Jagansindia - Live the Graphix

Day 9 : 07-12-2008 by Mr. Sai Prasad

Sie

du

ihr

Kommen Sie !

Komn

Kommet

Schreiben Sie !

Schreib

Schreibet

Trinkan Sie !

Trink

Trinket

Machen Sie !

Mach

Machet

Essen Sie !

Ess

Esst

Sagan Sie !

Sag

Saget

Lesen Sie !

Lies

Lest

Wohnen Sie !

Wohn

wohnet


Wei heissen sie? {your}

Wei heissen Sie? {they}

Wei heissen sie? {he, she, it ,you}

Here depending upon the person , it may be singular , you, plural , or she, whom question asked , the verb form change .As shown in above table.

Verb

Meaning

Ich

Er,es,sie

Du

Ihr

Sie,sie,wir

Wollen

To want

Will

Will

Willst

Wollt

Wollen

Durfen

May{polite way of permission}

Darf

Darf

Darfst

Durft

Durfen

War

Was

War

War

Warst

Wart

waren

e.g.

* Amar will eine pause haben.

_Aber, er kann keine pause jetzt haben.

Aber = but

Er muss Deutsch lernen.

Er darf nicht gehen.

Wir konnen Deutsch sprachen.

Wir mussen die Hausaufgabe machen.

Ich mochte ein bier haben/trinken

Mochte = would like to .

Underlined verbs are called model verbs .

# when question is negative, answer is positive

Given as “Doch” = yes im ofcourse

Q. Fur wen arbeite sei?

-Ich arbeite fur meine familie.

I work for my family.

Q. Wofur lernen sei?

-Ich lerne fur die prufung.

I learn for the exam.

Akusative form of ‘wen’ is ‘wer’.

Trennbare verben/ Separable verb:

Aufpassen- to take care of;

Aufhoren-to stop;

Losfliegen-to fly away;

Aufrufun- to telefone.

0 comments:

 

Visitors from 25th October 2008 (All Hits)

Jagansindia Software Solutions